Nieuws

Bedrijven trekken naar stationsbuurten

1 maart 2018

Door de toenemende problemen voor het autoverkeer wordt een bedrijfsvestiging in de buurt van een treinstation aantrekkelijker, meldt De Standaard. Dat zie je aan de boom van kantorenprojecten (én aan de huurprijs).

© Stad Gent

In de Vlaamse stationsbuurten staat naar schatting nog 100.000 vierkante meter nieuwe kantooroppervlakte op stapel.

 

‘Het beeld van de grauwe, verloederde stationsomgeving is verleden tijd,’ zegt Ronny Nuten, hoofd kantoorafdeling. Vlaams Bouwmeester Leo Van Broeck juicht de evolutie toe, op voorwaarde dat het daar niet bij blijft.

 

De ommekeer in bedrijfsvestigingen is er gekomen nadat verschillende Vlaamse steden een masterplan hadden opgesteld voor hun stationsbuurt. Van Broeck verwijst naar voorloper Leuven. ‘De stationsbuurt lag op apegapen, maar de vroegere bouwmeester heeft het plein voor het ­station autovrij gemaakt, liet een ondergrondse parking aanleggen én een ondergrondse passage. Ook in Brugge en in Gent pakken ze het nu zo aan.’

 

De verklaring voor de populariteit van een stek nabij een station is niet ver te zoeken: de nijpende mobiliteitsproblemen op de weg. Al moeten de werknemers nog met de trein willen en kunnen komen. Nuten ziet op dat vlak een belangrijke rol weggelegd voor het mobiliteitsbudget, dat de drang naar een bedrijfswagen moet doen afnemen.

 

Pretfactor

 

Van Broeck heeft wel vragen bij de Brusselse situatie. ’s Avonds en in het weekend gaat het licht daar uit en dat vindt hij geen goede zaak. ‘Vlaanderen moet inzetten op appartementen, studentenkamers, cultuur en horeca om de buurten actief altijd te houden. De pretfactor moet omhoog.’