Nieuws

'De Vlaamse Renovatiedag is een ideale etalage'

Staf Bellens • 13 februari 2017

Communiefeesten, eierenproducerende vogels, samenscholingen van mensen met rode vlaggen en leuzen: mei 2016 zal naar jaarlijkse gewoonte rijkelijk gevuld zijn met de gebruikelijke ingrediënten. Maar laten we in al die drukte het belangrijkste evenement niet vergeten. Op zondag 28 mei vindt namelijk de Vlaamse Renovatiedag plaats. In het deelnemersveld mag uw renovatieproject zeker niet ontbreken. Dat is niet alleen onze heilige overtuiging, maar ook die van ir.-architect Simon Vermote die al verschillende keren aan openhuizendagen deelnam.

Omdat het aantal nieuwbouwopdrachten voor residentiële woningen gestaag slinkt, wint de renovatiemarkt voortdurend aan belang voor architectenbureaus. Inzetten op renovatie is voor de meeste architecten dan ook dagelijkse realiteit. Een van die architecten is Simon Vermote. Met zijn eigen praktijk voerde hij een aantal opdrachten uit, voor een groot deel renovaties. Hij nam al een paar keer deel aan deze unieke openhuizendag. Zijn motivatie, ervaringen en tips.

 

1. Architectuur moet je beleven.

"Architectuur draait om ervaring en moet je ter plaatse beleven. Foto's, plannen en websites zijn goed voor een eerste idee, maar kunnen nooit the real thing vervangen. Pas door in een woning rond te lopen, ontdekken bezoekers hoe je omgaat met ruimte, verhoudingen, materialen, indeling, sfeer. Als relatief jong eenmansbureau is het des te belangrijker om naar buiten te komen met reeds gerealiseerde projecten. Vandaar het belang van een openhuizendag als de Vlaamse Renovatiedag.


2. Je kan rekenen op een ruim bereik en een prima ondersteuning.

"De Renovatiedag gaat gepaard met een ruime maar zeer doelgroep-gerichte communicatiecampagne. Ze vindt dan ook de nodige weerklank in tijdschriften, televisie, elektronische nieuwsbrieven en andere media. Ook de eigen website is goed gestoffeerd en wordt prima gepromoot. Daardoor krijg je een ruim en heel gediversifieerd publiek over de vloer. Vorig jaar passeerden hier jong en oud, lokale mensen, bezoekers van buiten de stad en zelfs geïnteresseerden uit aangrenzende provincies."
"Je krijgt ook een prima ondersteuning van de organisatoren met tips, documentatie en praktische hulpmiddelen zoals wegwijzers, overschoenen en dergelijke meer. En als er ondanks de voorzorgsmaatregelen toch schade zou zijn, kan je terugvallen op een verzekering."


3. Eigen inspanningen versterken die slagkracht nog.

"Een sterk initiatief krijgt nog meer panache als je zelf mee aan de kar trekt en alles goed voorbereidt. Vorig jaar heb ik alle contacten uit mijn adressenbestand tijdig op de hoogte gebracht van mijn deelname. Voor de dag zelf moet je je verhaal goed opbouwen. Ik heb het hele traject van de uitbreiding nog eens gereconstrueerd en voor mezelf alle keuzes en motivaties op een rijtje gezet. Daardoor kun je de mensen boeien en anticiperen op de meeste vragen."


4. Pak de ontvangst en de rondleiding gestructureerd aan.

"Laat mensen nooit individueel rondlopen in de woning. Organiseer een rondleiding in groep, zodat je iedereen de nodige informatie kunt meegeven. Maak de groepen niet te groot. Een vijftiental mensen zijn het maximum. Voorzie in een gepaste opvang voor de mensen die binnensijpelen terwijl de rondleiding loopt. Vorig jaar bekommerde mijn echtgenote zich om die ontvangst. Ik had een projectie over andere opdrachten voorbereid, zodat er voor de wachtende bezoekers iets te beleven viel."


5. Kies eventueel voor een bezoek op afspraak.

"Omdat ik zo veel mogelijk mensen wou zien en het om mijn eigen woning ging, heb ik daar zelf niet voor gekozen. Maar ik kan me best voorstellen dat het voor collega's een goede oplossing betekent. Een filter kan heel zinvol zijn als het bijvoorbeeld gaat om de woning van een opdrachtgever en je om een of andere reden een te grote toevloed van mensen wil vermijden."


6. Speel in op de specifieke kenmerken van je project.

"Vaste prik zijn vandaag vragen naar de energetische ingrepen. Verder trekken specifieke materialen of oplossingen gegarandeerd de aandacht. Zet die dan ook in de kijker en verzamel er extra informatie over die je kan meegeven. Karakteristiek voor mijn woning is bijvoorbeeld de gevelafwerking met thermisch behandeld naaldhout. Bezoekers pikken daar gretig op in. Waarom dat materiaal? Hoe veroudert het? Zou je het opnieuw gebruiken? Bij de leverancier heb ik documentatie opgevraagd die geïnteresseerden konden krijgen. Dat wordt op prijs gesteld."


7. Betrek de bouwheer er bij.

"In mijn geval was het geen issue, maar de aanwezigheid van de bouwheer is een troef. Die bekijkt het project vanuit een ander perspectief, namelijk dat van de bezoekers. Bovendien zorgt hij voor een objectivering van je verhaal. Betoon zeker je appreciatie voor zijn medewerking. De organisatoren leveren sowieso een geschenk aan, maar voeg daar zelf een attentie aan toe."


8. Volg alles goed op.

"De organisatoren stellen deelnameformulieren ter beschikking waarop de bezoekers hun contactgegevens noteren en aangeven of ze in de nabije toekomst een architect zoeken. Handig voor verdere opvolging.
Zelf heb ik er nu al een opdracht uit gehaald, maar ik ben er zeker van dat het rendement hoger wordt. Heel wat mensen zijn nog op zoek naar een koopwoning of sparen nog voor een verbouwing. Dikwijls weten die vandaag al welke architecten zij daarvoor zullen contacteren, op basis van wat ze op de Vlaamse Renovatiedag hebben gezien."

Doe mee aan de Vlaamse Renovatiedag

 

Meer info en inschrijven: www.devlaamserenovatiedag.be/deelnemer

Inschrijven kan tot 28 februari. Alle projectinformatie voor de catalogus moet 10 maart aangeleverd zijn.

@NAVarchitecten

Ontdek de nieuwe IOED’s ⬇️ @GeertBourgeois @vioe

24-03 - @NAVarchitecten