Innovatie

In het restaurant staat ook akoestiek op het menu

22 augustus 2019

Het is niet enkel het eten dat van een restaurant een succes maakt. De totale beleving is soms minstens evens belangrijk. En daarmee wordt niet enkel de inrichting bedoeld, maar ook de akoestiek. Peter Van Vlasselaer van brasserie-restaurant Klein Zoersel zag in zijn verhuis naar een nieuw pand de ideale kans om komaf te maken met het punt waarover nogal wat klanten klachten hadden: de nagalm. De oplossing vond hij in de plafondplaten Rigitone® 8-15-20 Super van Gyproc®.

Peter en Babara Van Vlasselaer begonnen hun zaak in 2009. ’t Klein Zoersel nam zo’n hoge vlucht dat ze op zoek gingen naar een ruimer pand. Dat vonden ze zo’n goede 2 kilometer verderop, aan de Lierselei in Oostmalle. Op oudejaarsdag 2018 draaiden ze hun laatste shift in het dorp van Zoersel, momenteel zijn ze 6 dagen per week open voor een drankje, lunch en diner in het voormalige sterrenrestaurant De Eiken dat ze hebben gerenoveerd.

 

“Onze naam is gebleven, we hebben alleen de ’t laten vallen”, vertelt Peter Van Vlasselaer. “Ook ons concept en onze menukaart zijn niet gewijzigd.” Alleen de omgeving waarin de klanten komen tafelen, is compleet verschillend. De seventiesvilla werd uitgebreid, en kreeg een eigentijdse make-over, met grote raampartijen. “De mensen zitten nu ruimer en comfortabeler. Overal ligt vloerverwarming, en we hebben ook sterk ingezet op een uitstekende akoestiek.”

 

Van cruciaal belang

 

Gasten gaan niet enkel naar een restaurant voor het lekkere eten, ze willen er in alle rust en comfort ten volle van hun maaltijd genieten, en de bediening en de voorstelling van het menu moeten zo verstaanbaar mogelijk zijn. Google maar eens naar de recensies op internet. Hoe lekker een maaltijd ook mag zijn, indien er klachten zijn over de akoestiek in de zaak, gaan we met een negatief gevoel naar huis.

 

Moderne horecazaken zijn vaak ingericht met harde en gladde materialen. Die ogen niet alleen mooi, ze zijn ook gemakkelijk te reinigen. Maar glas, keramische tegels en parket hebben weinig tot geen akoestisch absorberend vermogen. Alle geluidsgolven die worden geproduceerd – de gasten die praten, stoelen die worden verschoven, geluiden uit de keuken… – worden daarop weerkaatst. Als gevolg daarvan gaan gasten harder praten om boven het rumoer uit te komen, waardoor ook de andere gasten hun stemniveau verhogen. Hierdoor ontstaat nog meer lawaai en wordt het nog lastiger om elkaar te begrijpen. Geluid dat op harde en gladde oppervlakten weerkaatst, doet ook galm ontstaan – een vervelende echo in de ruimte.

 

Esthetiek, comfort en akoestiek in één

 

Het verhuizen naar een nieuw pand vormde voor Peter en Barbara de ideale gelegenheid om nagalm en geluidsoverlast op een efficiënte manier aan te pakken. Aangezien het plafond het grootste vrije oppervlak is dat de geluidsgolven kan dempen, werden in de verbruikszaal op een esthetische manier geperforeerde plafondplaten Rigitone® 8-15-20 Super van Gyproc® geïntegreerd. De mooie, geluidsabsorberende gipskartonplaten vermijden dat het restaurant een klankkast wordt, verminderen de nagalm, en garanderen een betere spraakverstaanbaarheid. “Het is fijn dat we de klanten nu duidelijk en verstaanbaar ‘de suggesties van de week’ kunnen voorstellen. Zelfs als het restaurant afgeladen vol zit.”

 

De willekeurige perforaties verlenen het restaurant een bijkomende meerwaarde: ze absorberen niet enkel geluidsgolven, ze geven tevens een aantrekkelijke, speelse en warme indruk.

 

Rigitone® plafondplaten vormen na plaatsing een naadloos geheel. De Activ’Air® technologie die in de platen verwerkt zit, elimineert tot 70% van de formaldehydeconcentratie in de binnenlucht. Nog een extraatje om gasten tevreden te stellen!