Instagram kan een krachtig onderdeel zijn van je marketingstrategie. Het hoeft geen vervanging te zijn voor offline netwerken of een sterke website, maar kan juist een waardevolle aanvulling vormen. Is fysiek netwerken minder jouw ding, dan ligt hier zeker een interessante kans.
In de praktijk zie ik grofweg twee manieren waarop architecten Instagram inzetten.
- Strategie 1: doen wat iedereen doet. Dit is de strategie die nog steeds het meest door architecten gebruikt wordt: Instagram als online portfolio met mooie beelden, zonder verdere strategie. Dit voelt eerder als een berusting in “ik moet ook online (en dus ook op Instagram) gevonden kunnen worden.” Wat helemaal oké is, maar het zal je niet actief nieuwe klanten opleveren.
Vloeien jouw ideale klanten aan een consistent tempo binnen via andere kanalen, dan ben je een gelukkig architect en hoef je geen extra tijd te investeren in social media. Is je ideale klant bovendien niet het type dat op Instagram zit te scrollen, investeer je tijd dan liever elders. - Strategie 2: de ideale klant aantrekken en overtuigen. Hieronder lees je hoe je dit concreet aanpakt.
Een goeie eerste indruk maken
First things first, zorg ervoor dat, als ze op je profiel terechtkomen, jouw ideale klanten ook blijven hangen. Optimaliseer daarom je profiel en feed.
Het doel: jouw ideale klant moet direct denken “dit is exact wat ik zoek”.

Verschillende onderdelen van een profiel & feed.
Je profiel:
- Avatar: Kies een foto van jezelf of je team om je profiel persoonlijker te maken. Vergeet je logo even, je bent tenslotte geen Nike of Chanel (wiens logo iedereen herkent).
- Gebruikersnaam & naam: Weinig mensen weten dat alleen deze twee regels zoekbaar zijn op Instagram. Hier wil je dus alle cruciale zoektermen in verwerken. Herhaal niet je bedrijfsnaam in beide, maar zet bijvoorbeeld je naam, je regio, je specialisatie én het woord “architect” in je naam.
- Biografie: Dé plaats voor je mini-elevator pitch, de essentie van wat potentiële klanten moeten weten. Hier onderscheid je je van andere architecten door duidelijk je specialisatie, doelgroep en regio te vermelden. De hashtags, die mag je linea recta verwijderen uit je bio, die gaan je niet helpen gevonden te worden. #fyi
- Links: Voeg een link naar je website toe of eventueel naar een pagina waar prospects direct een kennismakingsgesprek kunnen inplannen.
- Contactgegevens: Maak het prospects makkelijk via de contact-knop en kies bewust welke contactgegevens je deelt (hoe heb jij het liefste dat ze je contacteren?).
Je feed:
- Stories: Perfect voor lossere, persoonlijke content (ze blijven maar 24 uur staan). Gebruik dit format vooral om interactie en connectie te creëren: behind-the-scenes, polls, vraagstickers, ...
- Highlights: Bewaar succesvolle stories in highlights met korte, duidelijke titels om nieuwsgierigheid op te wekken bij nieuwe volgers.
- Posts/reels: Dit is je permanente content (foto’s, carrousels of video’s). Zet succesvolle of belangrijke posts vast bovenaan je feed, zodat nieuwe bezoekers meteen de juiste indruk krijgen.
Aandachtspunt: 98% van de Instagram-gebruikers bekijkt content via smartphone. Gebruik dus de juiste formaten.
- Posts: 1080 x 1350 (4:5)
- Reels: 1080 x 1920 (9:16)
Vierkante posts, daar doen we niet meer aan. En probeer zeker de landscape-formaten te vermijden.
Nieuwe volgers aantrekken
Bij volgers geldt: kwaliteit boven kwantiteit!
Zet je ego aan de kant, focus niet op het aantal volgers of likes, maar op het aantrekken van potentiële ideale klanten. Zijn je volgers vooral collega-architecten, dan helpt dat je echt niet verder.
Cruciaal is het creëren van de juiste content, die het algoritme oppikt en aan nieuwe mensen toont (meer daarover later).
Enkele praktische tips:
- Kruisbestuiving: Tag anderen in je stories of reels, in de hoop dat zij het delen, want dat zijn potentieel veel nieuwe ogen op je profiel. Denk aan klanten, aannemers, producenten of andere partners. Doe dit uiteraard alleen als ze nauw betrokken zijn bij het project, vermijd ‘tag spamming’.
- Reels: Nog steeds the way to go. Deze worden sterk gepromoot bij niet-volgers. Richt je reels op het aanspreken van potentiële klanten door hun angsten, zorgen en dromen uit te spreken.
- Hashtags: Gebruik er liever drie tot acht die specifiek en aanvullend zijn op je caption, voor betere vindbaarheid. Zie ze als een SEO-hulpmiddel voor Instagram.
Adverteren? Doen of niet?
Mijn persoonlijk advies: smijt geen geld weg om meer “volgers” te winnen. Je gaat voor kwaliteit. Investeer dus liever in het maken van betere content, die je ideale klant écht aanspreekt.
Het algoritme begrijpen
Je hoort vaak dat het algoritme van Instagram weer is aangepast en dat je nu bepaalde dingen wél of juist niet moet doen om zichtbaar te blijven. Maar hoe zit dat nu echt?
Het klopt inderdaad dat het algoritme regelmatig verandert. Toch hoef je hier niet wakker over te liggen, want de kern blijft altijd hetzelfde: Instagram wil gebruikers zo lang mogelijk op het platform houden. Dat betekent dat content die gebruikers interessant vinden en waarop ze reageren, voorrang krijgt en aan meer mensen wordt getoond.
Kortom, Instagram beloont inhoud die boeiend genoeg is om mensen vast te houden en interactie uitlokt (likes, reacties, delen, opslaan). Reels en carrousels presteren daarom doorgaans beter, maar uiteindelijk bepaalt vooral de inhoud of het je kijkers echt aanspreekt.
Een belangrijke kanttekening: Instagram laat jouw content zien aan mensen die vergelijkbaar zijn met wie er nu al op reageert. Als vooral collega-architecten je berichten liken en erop reageren, ziet Instagram dat als jouw doelgroep en toont je content vaker aan vergelijkbare profielen. Daarom is het cruciaal om content te maken die specifiek gericht is op jouw ideale klanten (en dus niet voor de likes van je collega’s).
Van volgers ook klanten maken
Om volgers in klanten te converteren, zijn twee zaken essentieel: ze moeten je vertrouwen en ze moeten overtuigd zijn dat jij hun kunt helpen.
Vertrouwen creëer je door jezelf authentiek te tonen. Mensen investeren eerder in jou als persoon als ze jou leren kennen via video's, foto’s en echte interacties. Overtuigen doe je door jouw kennis en kunde duidelijk te laten zien.
Tip: stuur nieuwe volgers gerust een vriendelijk bericht om te vragen waarom ze je volgen. Dit opent gemakkelijk het gesprek en maakt het minder intimiderend voor potentiële klanten om contact op te nemen.


MikeViktorViktor deelt behind the scenes, grappige feitjes, details, … om volgers een ruim beeld te geven van wie ze zijn en wat hun meerwaarde is.
Welke content posten?
Maak niet de klassieke fout door enkel perfecte foto's met minimale omschrijvingen te posten. Jouw meerwaarde als architect zit in veel meer dan mooie ontwerpen alleen. Waarom beperk je je content hier dan wel tot?
Je Instagram is een ideale manier om potentiële klanten je echte en volledige meerwaarde te laten zien. Benut dit dan ook.
Inhoudelijk kan dit het volgende zijn:
- Veelgestelde vragen en twijfels van klanten. Zo grijp je vast wat al in hun hoofd aan het rondspoken is.
- Uitdagingen en oplossingen uit recente projecten. Zo laat je zien dat je meer kan dan een mooie gevel ontwerpen.
- Concrete tips die potentiële klanten direct kunnen toepassen. Zo geef je al meerwaarde en scoor je punten, nog voor je ze ontmoet hebt.
- Afgeronde projecten, ontwerpen, voor & na’s, casestudy's, ... blijven uiteraard een meerwaarde op een visueel medium als Instagram.
- Testimonials van tevreden klanten kunnen twijfelaars dat finale zetje geven om toch met jou in zee te gaan.
En als je één ding meeneemt uit dit artikel, laat het dan dit zijn:
Bedenk bij élke post het volgende: “Wat wil ik dat potentiële klanten hiervan meenemen? Welke deel van mijn meerwaarde zet deze post in de verf?” Hoe concreter en relevanter je content, hoe effectiever je ideale klant aangesproken wordt.
Psychologie boven esthetiek
Marketing is geen esthetisch spel, maar veel meer een psychologisch spel. Ik weet dat het ingaat tegen alles wat je op school geleerd hebt, maar je staat niet meer voor een jury van architecten. Jouw publiek zijn je (potentiële) klanten en die moeten iets totaal anders van jou horen.