Elektromobiliteit zit in de lift. Fabrikanten van voertuigen zetten sterk in op (deels) elektrische voertuigen en ook de wetgeving blijft niet achter om elektromobiliteit te ondersteunen. Zo zullen zowel residentiële als niet-residentiële gebouwen, bestaand en nieuw, verplicht worden om tegen 2025 voorzieningen of laadpunten te verstrekken. Sinds enkele maanden zijn er reeds eisen voor (parkeer)gebouwen met meer dan 10 parkeerplaatsen inzake elektromobiliteit.
Vandaag rijden er al heel wat elektrische voertuigen rond en de voorspelling is dat dit enkel maar zal toenemen. Thuis opladen zal steeds belangrijker worden. Als architect kan u hierop anticiperen door elektromobiliteit te integreren in de ontwerpfase, mits de nodige aandachtspunten.
William Stinissen van Volta loodst ons door het wettelijk kader en geeft duiding en antwoord op vragen als 'Wat wordt verwacht van de laadinfrastructuur?' en 'Hoe integreer ik elektromobiliteit in de ontwerpfase?' Prof. dr. ir. Johan Driesen (KU Leuven - EnergyVille) geeft uitleg over de toepassing van een 'slim netwerk' inzake elektromobiliteit op onder andere het elektriciteitsnet, het beheersysteem en slimme aansturing. Vervolgens toetsen we de theorie aan de praktijk en krijg je de mogelijkheid om enkele cases en totaaloplossingen op maat te bekijken.
Wegens de huidige coronamaatregelen wordt deze infosessie live uitgezonden op maandag 31 mei om 19 uur. Om de infosessie te volgen dien je vooraf in te schrijven.
De infosessie kan je volgen door te surfen naar deze link: https://webble-up.com/nav/infosessie-mei
Meld je aan met het e-mailadres waarmee je je inschreef, je naam en wachtwoord NAV2021.
Deze infosessie kadert binnen het Netwerk voor Innovatieversnelling in de Bouw.