Vormingssessie

Ondernemen voor architecten

Di 3 oktober 2023 tot
Di 26 maart 2024
Gent, Brussel en Antwerpen

Intro

Als architect sta je voor grote uitdagingen en wordt je job steeds veeleisender en complexer. Je werk beperkt zich immers niet meer tot puur ontwerpen alleen. Vaak ben je adviseur en verbindingspersoon tussen verschillende partijen, elk met hun eigen visie en wensen. Of je nu freelancer bent, of een onderneming of vennootschap runt, je ligt ongetwijfeld wakker over hoe je efficiënter kan werken, kosten kan beheren, personeel aanwerft en hoe je optimaal zowel intern als naar de buitenwereld toe communiceert. 

 

Doelstellingen

Deze opleiding gaat dieper in op de verschillende facetten die gepaard gaan met het goed managen van je job als architect of van een architectenkantoor. We bieden je kennis en reiken je tools aan om je financiën te optimaliseren, je personeelsbeleid of contacten met andere actoren te versterken, juridisch gezien te weten waar je aan toe bent en we hebben ook aandacht voor je profilering en marketing. Theoretische inzichten wisselen we af met heel concrete case studies en workshops. We vatten deze opleiding als hybride op waarbij online en live lessen elkaar afwisselen. Je kan de volledige opleiding volgen of je inschrijven voor aparte modules. Een team van ervaren docenten uit het werkveld staat klaar om hun kennis en expertise met je te delen.

 

Doelgroep

Deze opleiding richt zich tot een breed publiek van zowel freelance architecten, interieurarchitecten als architecten met een eigen kantoor of actief bij een bepaald bureau.

 

Programma

Module 1: De architect als ondernemer. Van rol, visie en missie naar concreet business plan.

  • Sessie 1: Rol van de architect. Doel, visie en missie 
  • Sessie 2: Opstarten van een onderneming
  • Sessie 3: Juridische en fiscale context


Module 2: De architect als projectmanager

  • Sessie 4: Organisatie van een (multidisciplinair) architectenkantoor
  • Sessie 5:  Prospectie, contracteren en onderhandelen
  • Sessie 6:  Project communicatie en participatietrajecten

 

Module 3: De architect als people manager

  • Sessie 7: HR beleid en verloning
  • Sessie 8: Leidinggeven – peoplemanagement – teamwork

 

Module 4: De architect als marketeer

  • Sessie 9: Marketing en PR
  • Sessie 10: Presentatie en visualisatie skills (welke digitale tools) – Hoe pitch je je bedrijf/project

 

Dit is een organisatie van het postuniversitair centrum van KU Leuven.

terug naar overzicht