© Silvie Bonne

Infosessie

Stad Gent: Het voortraject als katalysator voor een vlotter vergunningstraject

Vr 2 februari 2024
Gent
Sint-Pietersabdij

De wetgeving rond ruimtelijke ordening is complex. Als architect dreig je soms te verdwalen in een koterij van regels. Toch is het cruciaal dat je een dossier volledig en correct samenstelt. Beter samengestelde dossiers leiden tot een vlottere behandeling waardoor gemeentelijke ambtenaren tijd vrij kunnen maken voor andere taken, zoals een vooroverleg. Dit zorgt ervoor dat zowel architecten als gemeentes een vlotter vergunningstraject kunnen nastreven. 


Om dit te bewerkstellingen stelde NAV het charter 'Bouwen aan Dialoog' op. Deze is opgebouwd rond vijf engagementen voor een samenwerkingsgericht voortraject.

 

De Stad Gent onderschreef als eerste lokaal bestuur dit gezamenlijk charter en nam deze op in haar werking met nog meer concrete afspraken rond de principes duidelijkheid, voorspelbaarheid en toegankelijkheid. 

 

Als pionier zullen ze toelichten hoe een optimaal vooroverleg en vergunningstraject volgens Stad Gent verloopt. Dit komt aan bod tijdens de sessie: 

  • Het Charter 'Bouwen aan Dialoog'
  • Handreiking vooroverleg van het Departement Omgeving
  • Inzichten in cijfermateriaal (doorlooptijden, aantal dossiers,...)
  • Categorisering in A-B-C-D-E-dossiers: Draaiboek per categorie en de wederzijdse verwachtingen
  • De digitale toepassing Vastgoedinformatie 
  • De webpagina omgevingsvergunning voor professionelen
  • Korte toelichting Dienst Monumentenzorg: hoe omgaan met erfgoeddossiers
  • Lessons learned: case
  • Vragenronde 
     

Vragen voor de vragenronde kan je op voorhand mailen naar bouwen@stad.gent. 

terug naar overzicht

Programma

13u00

Ontvangst met koffie

13u30

Start sessie

Vanuit Stad Gent zullen volgende sprekers aanwezig zijn:

Philippe Van Wesenbeeck - Directeur dienst Stedenbouw en RP
Bruno Minnebo - Teamcoach omgevingsambtenaren
Sven Claessens - Teamcoach omgevingsambtenaren
Liesbeth De Muer - Teamcoach Team Informeren en Administratie
Nathalie Leeuwerck - Teamcoach Team Informeren en Administratie
Els Depuydt - Communicatieverantwoordelijke
Tamara Roegiest
Dieter Nieuwborg

16u30

Vragenronde

17u00

Voorzien einde

Praktisch

Data & locatie

Vr 2 februari 2024: Gent
Sint-Pietersabdij, Sint-Pietersplein 9, 9000 Gent

Tijdstip

De sessie start om 13u30 stipt.

Deelnameprijs

Deze sessie wordt gratis aangeboden in samenwerking met de Stad Gent.

Met de steun van: