De wetgeving rond ruimtelijke ordening is complex. Als architect dreig je soms te verdwalen in een koterij van regels. Toch is het cruciaal dat je een dossier volledig en correct samenstelt. Beter samengestelde dossiers leiden tot een vlottere behandeling waardoor gemeentelijke ambtenaren tijd vrij kunnen maken voor andere taken, zoals een vooroverleg. Dit zorgt ervoor dat zowel architecten als gemeentes een vlotter vergunningstraject kunnen nastreven.
Om dit te bewerkstellingen stelde NAV het charter 'Bouwen aan Dialoog' op. Deze is opgebouwd rond vijf engagementen voor een samenwerkingsgericht voortraject.
De Stad Gent onderschreef als eerste lokaal bestuur dit gezamenlijk charter en nam deze op in haar werking met nog meer concrete afspraken rond de principes duidelijkheid, voorspelbaarheid en toegankelijkheid.
Als pionier zullen ze toelichten hoe een optimaal vooroverleg en vergunningstraject volgens Stad Gent verloopt. Dit komt aan bod tijdens de sessie:
- Het Charter 'Bouwen aan Dialoog'
- Handreiking vooroverleg van het Departement Omgeving
- Inzichten in cijfermateriaal (doorlooptijden, aantal dossiers,...)
- Categorisering in A-B-C-D-E-dossiers: Draaiboek per categorie en de wederzijdse verwachtingen
- De digitale toepassing Vastgoedinformatie
- De webpagina omgevingsvergunning voor professionelen
- Korte toelichting Dienst Monumentenzorg: hoe omgaan met erfgoeddossiers
- Lessons learned: case
- Vragenronde
Vragen voor de vragenronde kan je op voorhand mailen naar bouwen@stad.gent.