omgevingsvergunning
Nog veel praktische optimalisaties mogelijk, maar goede start voor omgevingsvergunning
9 februari 2018

Minister Schauvliege antwoordde eerder deze week op een aantal vragen van Vlaams volksvertegenwoordigers Axel Ronse (N-VA), Lydia Peeters (Open Vld-burgemeester in Dilsen-Stokkem) en Ingrid Pira (Groen) in de commissie Ruimtelijke Ordening. In januari 2018 zijn 3.720 dossiers ingediend met een piek met 307 dossiers op 31 januari 2018. Volgens de vraagstellers situeren de problemen die hen gesignaleerd worden zich nu vooral ná het indienen van de aanvraag, die soms verkeerd terechtkomt of hiaten vertoont.
Nog veel optimalisaties mogelijk
Met betrekking tot het omgevingsloket zijn er bij NAV sinds begin dit jaar weinig klachten gemeld over de performantie van het loket. “Architecten bezorgen ons wel veel suggesties om de praktische werking van systeem te optimaliseren”, zegt directeur Kris Baetens. “Zo wordt bijvoorbeeld het telkens opnieuw moeten ingeven van de eigen persoonsgegevens bij de opstart van een dossier als zeer storend ervaren. Ook het aanpassen of verwijderen van de gegevens van de aanvrager en andere betrokken personen blijkt een penibel punt.”
Oplossing gevraagd voor onontvankelijk verklaarde DBA-aanvragen uit 2017
Met betrekking tot het DBA-loket, waar men bij de meeste gemeenten tot 31 december 2017 dossiers kon opladen, ontving NAV verschillende meldingen van dossiers die eind 2017 werden ingediend en die nu omwille van kleine onvolledigheden onontvankelijk verklaard worden. “Vaak betreft het kleine aanpassingen of aanvullingen die moeten gebeuren, zoals bijvoorbeeld het ontbreken van het gabarit van de gebuur op een snede”, aldus Kris Baetens. “In de meeste gevallen stuurt de architect de aangevulde documenten achterna van zodra men het bericht van on-ontvankelijkheid ontvangt. Maar toch krijgt men meestal de melding dat de dossiers niet meer kunnen bewerkt worden in het DBA-loket en men ze opnieuw moet indienen via het Omgevingsloket. Dit heeft uiteraard grote consequenties naar timing en budget, o.a. door de nieuwe EPB-eisen die sinds 1 januari 2018 van kracht zijn. We hopen dat er voor dit type dossiers een pragmatische oplossing komt en dat men toestaat ze verder via het DBA-loket af te handelen. Architecten hebben in de opstart van de digitale loketten veel moeite gedaan om de groeipijnen te verbijten. Hopelijk komt men ze nu tegemoet.”
Constructief meewerken aan verbeteringen
Netwerk Architecten Vlaanderen blijft daarnaast alle vragen en klachten bundelen en voorleggen aan het kabinet en de administratie om zo tot de nodige verbeteringen te komen.