Nieuws

Bouwmeester: “Niet de grootstad, maar netwerk van verdichte kernen is de oplossing”

5 juni 2018

Onze levensstijl is niet houdbaar. Maar hoe we die moeten veranderen, weten we niet. Daar is de stad het labo van. De Standaard polste alvast naar de visie van Leo Van Broeck en Joachim Declerck. ‘In dit tempo halen we onze klimaatdoelen 200 jaar te laat.’

Foto: Hatim Kaghat

Architect Declerck, van Architecture Workroom Brussels, en Vlaams Bouwmeester Leo Van Broeck zijn de twee Vlaamse curatoren van de Internationale Architectuurbiënnale van Rotterdam, waar ook een Brussels luik aan gekoppeld wordt. Onder het thema The Missing Link zullen de organisatoren de komende twee jaar onderzoeken hoe we de duurzame ontwikkelingsdoelen van de VN en de klimaatbeloften van Parijs kunnen realiseren en welke rol daar weggelegd is voor ontwerpers.

 

‘Het is een misverstand dat hoogbouw slecht is’, zegt Leo Van Broek. Het probleem is dat hier ’s avonds collectief het licht uitgaat. Je kunt de wijk herprogrammeren door auto’s te weren en in de gebouwen kantoren te mengen met winkels, zwembaden en appartementen met hangende tuinen.'

 

'Als ontwerper blijf je hangen in onvermogen als je de onderliggende hefbomen niet aanpakt. Zolang we privaat autobezit faciliteren, mogen die scholen ontwerpen wat ze willen, ze blijven in een stofwolk liggen.’

 

Goed verbonden netwerk van verdichte kernen

 

Moeten we de Vlaming weer uit zijn verkaveling duwen? ‘Dat gebeurt al', aldus Van Broeck. 'Fermettes geraken niet meer verkocht, de prijzen kalven af. Ik denk aan een villa die tien jaar geleden een hypotheekwaarde had van 950.000 euro – met zwembad, tennisveld en een park van een halve hectare. En een stookolie­rekening waarvan je een hartaanval krijgt. Die staat nu te koop voor minder dan de helft.’

 

Is de toekomst aan de stad? Van Broeck: ‘De dominante grootstad zal de oplossing niet zijn. Die geraakt op. Ik denk dat we naar een goed verbonden netwerk van verdichte kernen evolueren, waar voldoende kritische massa is voor winkels, wonen en openbaar vervoer.'