NAV-voordeel
SafeData: uw gegevens altijd up-to-date, veilig in the cloud en overal consulteerbaar
7 december 2018
- Wissel gemakkelijk bestanden uit (vergeet WeTransfer, Dropbox, Google Drive…)
- Steeds een automatische online back-up van uw plannen, offertes, werfverslagen…

Uw digitale data zijn cruciaal voor uw bedrijfsvoering. Ze centraal en veilig bewaren, up-to-date houden en uitwisselen is een flinke uitdaging. Voor elk deelaspect bestaat er wel iets: WeTransfer of Dropbox, externe harde schijven, een server op kantoor…
Bij Architecten Achtergael koos men voor een all-in-one-oplossing: SafeData Backup & Sync .
Bram Van de Wiele, office manager bij Architecten Achtergael: “Dat amalgaam van oplossingen, dat hadden wij vroeger ook. Zo hadden we een VPN om vanop afstand te werken, maar dat werkte tergend traag en werd daarom niet gebruikt. We hadden ook een server met een dagelijkse backup, maar je bleef het risico hebben om een dag werk te verliezen en je had geen controle over het al dan niet geslaagd zijn van je backup. Voor het occasioneel terugzetten van bestanden moesten we een externe IT-‘er oproepen. Die processen kostten telkens heel wat tijd en gaven weinig garanties.”
“We zijn pas naar SafeData overgestapt nadat we het systeem hadden getest, want aanvankelijk waren we sceptisch. Maar het is onmiskenbaar een verbetering. Bestanden kunnen we zelf binnen een paar seconden terughalen. Het is ook superhandig om een backup te kunnen raadplegen vanop een mobiel apparaat, wanneer je bijvoorbeeld op een werf of een vergadering bent.”
“Naast de backups maken we ook gebruik van de Sync.-oplossing. Zo werken we steeds aan de laatste versie van een bestand, ongeacht het toestel waarop je werkt. Die synchronisatie manifesteert zich op je PC als een extra schijf, waar je bestanden op kan plaatsen. Je kan ook machtigingen instellen voor de toegang, en zo bestanden beschikbaar stellen voor medewerkers die extern werken. Of ze uitwisselen met bouwpartners.”
“Een laatste troef is de gebruiksvriendelijkheid van het systeem. Met een minimum aan installatie en kennis kan je aan de slag. We hebben de nodige ondersteuning gekregen, maar al heel snel moesten we daar geen beroep meer op doen. We kunnen volledig zelfstandig met deze oplossing werken en zijn niet meer afhankelijk van een externe IT’er of een dure helpdesk voor ons gegevensbeheer.”
Continue synchronisatie, zelfs on-the-go
Het Sync.-gedeelte bestaat uit een virtuele schijf van 500 GB die aan elk gekoppeld apparaat wordt toegevoegd. Documenten op deze schijf worden gesynchroniseerd doorheen alle computers en/of laptops van het bedrijf. De data is dus altijd up-to-date. Met meerdere mensen samenwerken aan een project wordt zo een stuk makkelijker, ook vanop de werf of van bij u thuis.
U kan (stukken van) deze schijf bovendien delen met externen. Gedaan met WeTransfer of GoogleDrive, dus!
Het systeem is compatibel met zowel Apple als Windows. Via een online platform kan u de informatie ook op niet gekoppelde PC’s raadplegen, en via een gratis app ook op tablets en smartphones (Apple en Android).

Veilig en eenvoudig bestanden recupereren
U bewaart vast wel een kopie van uw digitale data in uw kantoor, via een server of een externe harde schijf. Maar wat indien de server het begeeft, gehackt wordt of u geconfronteerd wordt met brand of inbraak? SafeData bewaart voor u een back-up in the cloud, geëncrypteerd en dus ook GDPR-proof. Met een simpele muisklik haalt u bestanden terug.
Lukt het toch niet? Dan kan u de helpdesk bereiken voor support.
