Nieuws

Meer Leads voor minder geld? Ook voor architecten is Inbound Marketing cruciaal

30 oktober 2019

In een klein tot middelgroot architectenbureau of bouwbedrijf prijkt marketing traditioneel niet aan de top van je to-do list. Niet moeilijk, want in deze bedrijven zijn tal van andere taken ook dringend. Projecten opvolgen, deadlines halen, prospecten converteren, voorstellen uitwerken, bestaande klanten tevreden houden, administratie, facturatie … en als er dan nog wat tijd overschiet, zetten we ons aan de marketing. Goed idee om het zo aan te pakken? Niet helemaal. We kunnen er niet omheen: de tijden zijn veranderd. Ook voor architecten wint marketing en communicatie aan belang. Als je geen aandacht besteedt aan de communicatie en het marketen van je bedrijf, zullen andere bedrijven die dit wel doen (en niet per sé beter werken) gewoon over je heen springen.

Dit artikel verscheen origineel op de ArchiSnapper blog en werd geschreven door Jeroen De Paepe, oprichter van ArchiSnapper.

 

Marketing vs Advertising

Om ervoor te zorgen dat we op dezelfde golflengte zitten, leggen we nog eerst even uit wat voor ons marketing juist is, en vooral: wat we ermee proberen te bereiken. Als je denkt aan marketing, zijn er waarschijnlijk een aantal woorden die in je hoofd opduiken zoals:

  • Publiciteit
  • Flyers of pamfletten
  • Advertenties in kranten of tijdschriften
  • TV- of radioreclame
  • Reclameborden of bushalteadvertenties

 

Dat zijn allemaal voorbeelden van adverteren. Maar marketing is niet hetzelfde als adverteren. Hoewel adverteren deel uitmaakt van marketing, is het lang niet de enige optie. Eerlijk gezegd is het ook niet de beste of meest effectieve optie, en al zeker niet voor kleine tot middelgrote architectenbureaus en bouwbedrijven.

 

Die stap kan het inschrijven voor een nieuwsbrief zijn, het beginnen volgen van je social kanalen, het vragen van meer info of het inplannen van een afspraak zijn. Het komt er op neer dat het alles is wat je doet om prospects stap voor stap naar de eigenlijke verkoop te leiden.

 

Alles is Marketing

Om dit te bereiken, zijn er tal van manieren die helemaal niet zo duur hoeven te zijn. Alles wat je doet laat een indruk na – alles is marketing. Alles wat je doet heeft een invloed op de manier waarop klanten je percipiëren, dus marketing is niet noodzakelijk een afzonderlijk departement.

 

Marketing is iets dat iedereen in je bedrijf heel de tijd doet. Denk er aan als volgt: als het doel van marketing is om nieuwe projecten aan te trekken, betekent dat dat elke indruk die jij en je team nalaten een opportuniteit is om jezelf te marketen.

Voorbeelden van “alles is marketing” om even over na te denken:

  • Nieuwsbrief
    Is de nieuwsbrief die je verstuurt saai en repetitief? Of kwalitatief hoogstaand en interessant?
  • Facturatie
    Zijn je facturen verwarrend en slordig? Of zijn ze crystal clear en goed vormgegeven?
  • Beeldmateriaal
    Zijn de video’s en foto’s van je bouwprojecten op Facebook inspirerend en boeiend? Of lijken ze onprofessioneel en iets waar je geen moeite voor hebt gedaan?
  • Klantencontact
    Als je de telefoon opneemt, ben je dan behulpzaam en attent? Klink je gelukkig? Of ben je kort en direct, alsof je haast hebt om op te hangen?
  • Teamwork
    Word je gemakkelijk boos op je team en reageer je kortaf op de werf? Of behandel je ze met respect en geduld?
  • Eindigen in schoonheid
    Volg je de betalingsachterstand bij je klanten persoonlijk op (fouten zijn menselijk, nee?), of stuur je binnen 24 uur na de vervaldatum onmiddellijk je advocaat?

OK, ok. Maar, hoe bereik je dan een compleet nieuw clientèle?

 

Hoe bereik je mensen die nog nooit van je gehoord hebben? Mensen die op zoek zijn naar een architect of aannemer in hun omgeving, met een hoofd vol geweldige ideeën en vooral: klaar om hun geld te spenderen aan een project? Hoe bereik je hen? Of belangrijker: hoe vinden zij jou?

 

Inbound vs Outbound Marketing

 

Er zijn twee manieren om in contact te komen met prospecten en hen te overtuigen een samenwerking aan te gaan. Laten we het even hebben over het verschil tussen inbound marketing en outbound marketing.

 

Outbound Marketing

We beginnen met outbound marketing. Outbound marketing is alle marketing waarbij het bedrijf de communicatie start en een boodschap uitstuurt naar een (hopelijk juiste) doelgroep. Je kan het zien als éénrichtingsverkeer dat start bij het bedrijf. Je stuurt je boodschap de wereld in, en hoopt op die manier klanten te bereiken en te overtuigen om de samenwerking aan te gaan. De meerderheid van traditionele marketing modellen zijn gebaseerd op outbound marketing.

 

Outbound marketing maakt gebruik van een groot aantal methoden om hun boodschap te verspreiden en zo hun product of service aan de man te brengen. Bijvoorbeeld:

  • print en direct mail marketing
  • commercials
  • advertenties in kranten en magazines
  • cold calls of cold e-mails
  • billboards
  • Google en Facebook ads

 

Voor sommige bedrijven kan dit interessant zijn, maar meestal heb je voor deze methode een groot budget en veel tijd nodig. Iets dat eerder gelimiteerd is bij KMO bouwfirma’s of architecten bureaus. Daarenboven wordt geschat dat een outbound marketing campagne ongeveer 62% meer kost per lead dan zijn inbound tegenspeler. (Bron: HubSpot)

 

Inbound Marketing

Bij outbound marketing ga jij actief op zoek naar nieuwe klanten om je verhaal aan te vertellen, ongeacht of zij hier op dat moment ook effectief interesse in hebben. Je vuurt berichten af op hen (via advertising, mails, telefoon …).

Bij inbound marketing echter, is het de bedoeling dat klanten jou vinden (bv door een google search) en naar je toe komen wanneer het hen best uitkomt. Vaak wordt dit ook “zelfsturende marketing” genoemd.

 

In de plaats dat jij veel mensen in één keer bereikt, wil je dat mensen je zoeken en vinden, wanneer ze er zélf klaar voor zijn.

 

De komst van het internet zorgde voor een immense shift in de manier waarop we alledaagse zaken aanpakken:

  • hoe we communiceren met onze vrienden en familie
  • hoe we een restaurant kiezen
  • de manier waarop we naar ons werk en rond de wereld reizen
  • de manier waarop we het nieuws volgen en kiezen voor wie we stemmen
  • hoe we kiezen wie we daten
  • en zeker ook de manier waarop we kiezen om met iemand samen te werken, en wie we aannemen om ons volgende project te bouwen.

 

Mogelijke klanten zijn niet langer afhankelijk van jouw sales inspanningen om hen te informeren over je service/product – we zouden zelfs kunnen stellen dat dit een minder effectieve manier geworden is om nieuwe klanten aan te trekken.

 

Door de opkomst van zoekmachines en social media hoeft een klant alleen nog maar een eenvoudige search te doen om alle info die hij nodig heeft te vinden. Hij kan meteen kiezen met wie hij zal samenwerken. Daarom is inbound marketing een essentiële strategie: zorg voor de juiste informatie, vertel mensen wat je doet en zorg ervoor dat je een duidelijke meerwaarde biedt. Dit alles nog voor de eerste “live” kennismaking.

 

Prospects komen vanzelf naar je toe doordat de info over jou en je bedrijf beschikbaar en makkelijk te vinden is.

 

Inbound Marketing Tactieken voor Architecten

 

De voorbije weken hebben we tal van inbound marketing tactieken onderzocht. Al deze verschillende tactieken samen zullen je helpen om een sterke en goed draaiende business uit te bouwen. Hierbij een selectie van artikels die je kunnen helpen om aan de slag te gaan met inbound marketing.

 

1. Stel je SEO op Punt

Hoog ranken op Google is waarschijnlijk de meest belangrijke factor om mensen (online) te laten weten dat je bestaat – en om hen eventueel ook naar je website te krijgen.

Lees: 5 Tips om als Architect of Bouwbedrijf hoger te ranken in Google

 

2. Content Marketing

Één van de meest effectieve manieren om die hoge ranking in de zoekresultaten van Google te bereiken of beïnvloeden is door simpelweg goede, waardevolle content aan te bieden voor jouw doelgroep.

Lees: How content marketing can help you get new clients

 

3. Aanbevelingen van Klanten en Uitstekende Customer Service

Investeer tijd in je klantendienst. Deze zorgt ervoor dat je klanten terugkomen. Een goede service zorgt er ook voor dat klanten je aanbevelen bij hun vrienden, collega’s én online. Creëer een leger aan ambassadeurs die gelukkig zijn met jouw product en service, zij zorgen voor een natuurlijke promotie van je bedrijf. Dit is het ultieme marketing kanaal. Het is niet enkel super effectief, het is ook gratis!

Lees: 6 Krachtige Social Proof Tips voor Architecten en Aannemers
Lees: Waarom een Uitstekende Klantendienst een Geweldige Marketingstrategie is voor Architecten en Aannemers