Nieuws

“Kies voor een slimme parkeernorm óf voor een maximumnorm”

4 december 2019

Jeroen Van Neck (Master Real Estate Antwerp Management School) vindt dat lokale besturen bouwpromotoren moeten opleggen om minder ondergrondse parkeerplaatsen te bouwen bij nieuwe woonprojecten. Met een slimme parkeernorm kan je volgens Van Neck onnodige parkeerplaatsen schrappen.

Momenteel zijn er in Vlaanderen bijzonder veel ondergrondse parkings van nieuwe woonprojecten waar verschillende parkeerplaatsen blijven leegstaan. “Logisch”, zegt  ook Kati Lamens, voorzitter van Netwerk Architecten Vlaanderen. “De mentaliteit van de mensen verandert. Zeker voor de jongere generatie is de auto niet langer meer het enige gedroomde vervoersmiddel."

 

Parkeerplaatsen kosten veel geld en daarom maken vele promotoren de parkings verplicht bij aankoop. Dat drijft de vastgoedprijzen van nieuwbouwappartementen de hoogte in. Om u een idee te geven: voor een ondergrondse parking betaal je vandaag gemakkelijk tot 30.000 euro extra, aldus Van Neck op vrt.be

 

Slimme parkeernorm

 

Het blijft natuurlijk belangrijk om voldoende parkeergelegenheid te voorzien bij de bouw van nieuwe appartementen. Maar zoals de situatie vandaag is, is dat vooral wraakroepend, vindt Van Neck. "Dat kan een pak efficiënter. Als projectontwikkelaar denken wij elke dag na over de stad van morgen en daarin speelt mobiliteit een hele belangrijke rol. Samen met de Antwerp Management School ontwikkelden we eerder al een “slimme” parkeernorm. Dat is een norm die rekening houdt met de opkomende deeleconomie en vervoersvormen zoals de steeds populairdere fiets."

 

"Een voorbeeld: bij een nieuwbouwpand in Antwerpen zouden volgens de oude norm 59 parkeerplaatsen voorzien worden. Eenmaal we de slimme parkeernorm hadden toegepast, was de vaststelling dat er effectief maar 40 plaatsen nodig waren. Op één project kwam dat neer op bijna een derde parkeerplaatsen minder."

 

"Ofwel kiezen we nu voor een slimme parkeernorm of we volgen andere Europese landen die kiezen voor de maximumnorm. Maar dat de overheid en gemeentebesturen nu moeten ingrijpen, staat als een paal boven water. Zolang we de verouderde minimumnorm moeten blijven toepassen, stapelt het aantal lege parkeerplaatsen zich alleen maar op."

Bronnen