Nieuws

Bouwsector bestrijdt de crisis met digitale werven en verduurzaming

29 maart 2021

De bouwsector is één van de sectoren die door de uitbraak van Covid-19 in maart 2020 volledig tot een halt kwam. Toch is het veruit één van de meest veerkrachtige sectoren in ons land. In de podcast 1,5 Meter Sessies gaan NAV-bestuurslid Jozef Hessel (architect A1AR) en Véronique Vanderbruggen (Confederatie Bouw) er dieper op in.

Architect Jozef Hessel, bestuurslid NAV

Net zoals in veel andere sectoren was de impact van het coronavirus stevig voelbaar in de bouwsector. De eerste golf zorgde er van de ene dag op de andere voor dat bouwbedrijven en architectenbureaus de deuren moest sluiten. “De impact van de eerste lockdown was niet zozeer voelbaar in het feit dat we niet konden werken”, begint Véronique Vanderbruggen, Directeur Public Relations bij Confederatie bouw. “Het grootste probleem was dat we gedurende 8 weken geen voorbereidend werk konden doen en geen offertes konden maken. Bij de heropstart in mei konden getekende contracten verder uitgevoerd worden, maar voelden aannemers de weerslag van het gebrek aan bezoeken, verkopen en offertes.”


Ook bij de architectenbureaus was de impact van de eerste lockdown meteen voelbaar. Jozef Hessel, zaakvoerder en architect bij A1AR, legt uit: “Heftig is een understatement omdat we niet meteen wisten hoe we verder moesten. Wij hebben daarom besloten om 1 week te sluiten zodat we alle zaken op een rijtje konden zetten. Zo zorgden we ervoor dat enerzijds de rust in het team terugkeerde en anderzijds gaf dit ons tijd om bij iedereen thuis een bureau te installeren. Dat was voor ons een slimme zet.”


Belang van digitalisering

Toch heeft de sector voor enkele positieve trends in de bouwsector kunnen zorgen. “Sinds een vijftal jaar zijn we al zwaar aan het inzetten op de digitalisering van processen”, vertel Véronique Vanderbruggen. “Meer digitaal vergaderen en werken met virtuele apps voor bezoeken zijn nog maar het topje van de ijsberg. Het gaat ook over connectief kunnen communiceren vanop de werf aan de hand van onder meer drones. Maar de belangrijkste trend is de popularisering van BIM in onze sector. BIM is een digitaal platform dat dienst doet als een soort digitale werf. Je geeft alle gegevens in, van prijzen over tijd tot materialen, en probeert op die manier fouten te ontdekken én te voorkomen.”

 

Trend naar verduurzaming

Ook verduurzaming zit serieus in de lift bij de bouwsector. Voor Jozef Hessel gaat dat om te beginnen over de manier waarop er met het team wordt omgegaan. “Duurzaamheid begint bij je team. Een architect die zijn eigen creatieve ego boven de duurzaamheid van het team plaatst, kan ik maar moeilijk begrijpen. Je kan niet verkondigen dat je op een duurzame manier wilt werken terwijl je geen duurzame relatie hebt met je medewerkers. Daarom geloof ik in PPP. Als we inzetten op onze mensen, dan ontstaan er ook duurzame projecten. De profit is daar een logisch gevolg van.”


Maar ook de manier waarop er gebouwd wordt in de toekomst steeds belangrijker. “Wat mij betreft komt er morgen geen enkele verkavelingsruimte meer bij in buitengebied. We moeten net investeren in binnengebied. Daar zijn zoveel opties. Net daarom is de betonstop, waar zoveel verkeerde interpretaties over bestaan, zo belangrijk. We moeten leren onze grenzen af te stellen.”

1,5 Meter Sessies

Dit is een aflevering van de podcast 1,5 Meter Sessies, een iniatief van contentmarketingbureau SPYKE en radio & music agency Studio Helsinki. De podcast is te beluisteren via www.anderhalvemetersessies.be of via de gekende podcastplatformen. Ook de eerdere podcasts over economie, media, HR, retail & fmcg en automotive zijn daar nog steeds te beluisteren.