Innovatie

Gezonde scholen ontwerpen, 8 referenties

13 december 2021

Steeds meer architecten gebruiken lichtstraten en ramen bij het ontwerpen van scholen, met als doel het bevorderen van goede leerresultaten. Scholen bouwen met meer daglicht leidt tot betere leerprestaties: uit verschillende onderzoeken is gebleken dat er beter wordt gepresteerd op het gebied van lezen, schrijven en wiskunde.

Heeft u er ooit bij stilgestaan dat 64 miljoen Europese kinderen meer tijd op school doorbrengen dan waar dan ook, behalve hun eigen huis? Ze zitten in totaal ongeveer tweehonderd dagen per jaar op school, wat overeenkomt met bijna een volledig jaar binnen in een klaslokaal.1 De vraag is dus hoe we die klaslokalen zo kunnen ontwerpen dat ze gezonder worden en de leerprestaties beter ondersteunen. Deze vraag is actueler dan ooit. Europa en het Verenigd Koninkrijk zullen binnenkort een piek zien in het bouwen en renoveren van scholen die we sinds de jaren zeventig niet meer hebben meegemaakt. Dit is een geweldige kans voor zowel architecten als onderwijzers om te evalueren hoe een school eruit zou moeten zien en hoe de fysieke omgeving zo ontworpen kan worden dat deze het leerproces van leerlingen ondersteunt.

 

Iedereen kent het beste medicijn tegen winterdepressie: er even tussenuit naar een warme, zonnige omgeving met witte stranden en een helderblauwe zee. Het verkwikkende effect van natuurlijk licht en warmte kun je ook op kleinere schaal en in allerlei omgevingen ervaren, van huizen tot kantoren en van openbare gebouwen tot scholen en universiteiten. Toen er onderzoek1 werd gedaan naar de invloed van het fysieke ontwerp van scholen op de leerresultaten van scholieren, was het weinig verrassende resultaat dat licht een van de belangrijkst.

 

Bekijk nu 8 voorbeelden waar daglicht via lichtstraten is toegepast.