Nieuws

Winnaars Henry van de Velde Awards bekend: bekroning voor Vlaams topdesign

9 februari 2022

Gisteren vierde designminnend Vlaanderen haar jaarlijkse hoogmis. Met de uitreiking van de Henry van de Velde Awards 22 vallen de meest kwalitatieve, innovatieve en slimme ontwerpen en ontwerpers in de prijzen. Ontdek hieronder de winnaars.

Muziekcentrum De Bijloke: ©️ Karin Borghouts

Al 28 jaar zetten de Henry van de Velde Awards, een initiatief van Flanders DC, producten en diensten in de kijker die de meerwaarde van design van haar meest gevarieerde kant laten zien. De Henry van de Velde Awards 22 klokte af op een recordaantal inzendingen. De jury doorploegde 421 inzendingen en kwam tot een rangschikking van 3 winnaars per categorie. De prijzen zitten dit jaar ook in een nieuw jasje. Naast twee gloednieuwe categorieën zijn er niet alleen Gold award winnaars maar reikt de jury per categorie ook een Silver en Bronze award uit. 

 

Spaces Award: goud voor Muziekcentrum De Bijloke

In de categorie ‘Spaces’ gaat het goud naar Muziekcentrum De Bijloke van DRDH Architects i.s.m. Julian Harrap Architects, Studio Helder en Onbetaalbaar voor Muziekcentrum De Bijloke. De ontwerpers combineren in de vernieuwde concertzaal en de foyers van Muziekcentrum De Bijloke de kwaliteiten van de originele ruimte met de akoestische troeven van hedendaagse concertzalen. 

 

Scenographies van decoratelier Jozef Wouters wint zilver. Het betreft een modulair tribunesysteem dat steeds opnieuw ingezet kan worden voor verschillende projecten of opdrachtgevers die een (publieke) ruimte willen transformeren. 

 

Brons gaat naar Tunneltaal van Studio Manon voor de gemeente Rotselaar. Dit project van Manon Lambeens won ook de  Public Gold Award (zie verder).

Muziekcentrum De Bijloke: foyer, resto-bar

Tunneltaal kaapt de Public Gold Award weg

Het publiek kon via een online stemming hun favoriet voor de Public Gold Award kiezen. Tunneltaal kreeg overtuigend het meeste stemmen. Manon Lambeens betrok met Tunneltaal zoveel mogelijk lokale jongeren in haar onderzoek om van een donkere, onveilige tunnel een sociaal verbindend symbool te maken. De tunnel vormt een metafoor voor de tijd waarin het onderzoek verwezenlijkt werd: verbinden en verlichten in sociaal moeilijke tijden.

Tunneltaal - Manon Lambeens - Foto ©️ Benina Hu

Tunneltaal - Manon Lambeens - Foto ©️ Benina Hu

Renson gaat met de Company Gold Award naar huis

Twintig jaar geleden bedacht CEO Paul Renson de baseline ‘Creating Healthy Spaces’. Concreet vertaald in drie pijlers – zonwering, ventilatie en outdoor living – bleek het een visionaire filosofie die van Renson een wereldspeler maakt. Onder Paul Renson evolueerde het familiebedrijf naar een kennisbedrijf, waar zo’n 110 van de 1200 medewerkers op de R&D afdeling werken. Volgens de jury dankt de Waregemse trendsetter die erkenning aan z’n nooit aflatende drang naar innovatie en de kunst om design functioneel in te zetten voor gezond en comfortabel wonen, leven en werken.

 

Vandaag voert Renson uit naar 83 landen en heeft het bedrijf wereldwijd medewerkers aan de slag. Het merendeel van de producten wordt volledig in België gemaakt. Design wordt er structureel ingezet om technieken onzichtbaar in te werken, perfect geïntegreerd in het interieur, de gevel of de tuin: van raamventilatieroosters, over minimalistische zonwering, binnendeurlijsten en scharnieren tot buitenleefruimtes.

Foto: Flanders DC

Renson Showroom Waregem

Wim Segers ontvangt de Lifetime Achievement Gold Award 

De Lifetime Achievement Award is dé erkenning van een ontwerper die een economische, maatschappelijke en/of culturele impact heeft en daardoor de internationale uitstraling van Vlaams design mee uitdraagt. Dit jaar bekroont de jury Wim Segers, een ontwerper die met zijn down-to-earth en integrale aanpak garant staat voor professionaliteit en tijdloze eenvoud, functionaliteit en duurzaamheid.

 

Wim Segers ontwikkelt totaalconcepten, waarbij hij met de producent alle fases van productontwikkeling tot -presentatie opvolgt. Maakbaarheid en duurzaamheid passen in zijn visie dat een ontwerp de tijd moet kunnen trotseren. Functionaliteit en economische relevantie en een ethisch verantwoorde aanpak zijn daarbij altijd het uitgangspunt. Ettelijke bedrijven, en ook zijn eigen regio, heeft hij door die aanpak internationaal op de kaart helpen zetten. Studio Segers is intussen uitgegroeid tot een familiebedrijf met ook een architectuur- en grafische ontwerpafdeling.    

Wim Segers ©️ Luc Daelemans

Kippenhok Daily Needs - Wim Segers