Nieuws

Werk aan de veerkracht van je architectenbureau

9 augustus 2022

De onzekere tijden met stijgende grondstofprijzen, de oorlog in Oekraïne en een dreigende recessie, bezorgen architecten heel wat stress. Want hoewel je een kei kan zijn in ontwerpen en barst van creativiteit, toch heb je ook andere vaardigheden nodig om een succesvolle business uit te bouwen en te behouden. Met deze vier tips werk je aan de veerkracht van jouw bureau.

1. Maak een business plan en definieer je ‘why, what & how’

Heel wat architecten(bureaus) starten zonder een welomlijnd business plan. Nochtans vormt zo’n plan een houvast en duidelijke wegwijzer voor de toekomst. Definieer op z’n minst de ‘waarom, wat en hoe’ van je bureau. Waarom bestaat je bureau: wat zijn je drijfveren en waar geloof je in? Welke doelen heb je en hoe wil je die bereiken? Door jezelf die vragen op voorhand te stellen, zet je de identiteit van je bureau op scherp en kan je actief op zoek gaan naar die opdrachten waar je hart sneller van gaat slaan.

 

Kom je er zelf niet uit? Laat je dan adviseren door een extern bureau of volg een opleiding om je merkidentiteit glashelder te krijgen. De Archipreneur-workshop ‘Branding & marketing’ vormt een hands-on, gericht traject om aan je branding te werken én om er duidelijk over te communiceren naar potentiële klanten.

 

2. Durf een correcte prijs te rekenen

Om winst te kunnen maken, moet je een correct ereloon durven aan te rekenen. Startende architecten snijden vaak in hun eigen vel door te lage tarieven te hanteren. Maak die fout niet. Twijfels bij het bepalen van je ereloon? Dit artikel geeft je een houvast.

 

Voor je een project aanvat, sluit je steeds een duidelijke architectuurovereenkomst af. Daarin omschrijf je  uitvoerig je opdracht als architect en licht je ook toe wat de procedure bij meerwerken is. Zo sluit je discussies in de toekomst uit. Nood aan een modelcontract? Je vindt heel wat voorbeelden op ons kennisnet.

 

Evalueer terwijl het project loopt, hoe de financiële kant zit. Hou je uren (en die van je medewerkers) nauwgezet bij en ga na of je een juiste inschatting maakte. Wacht niet tot een project afgelopen is om die budgetoefening te doen. Hou de vinger aan de pols en leer uit je fouten. Enkel zo bouw je een rendabele business uit.

 

3. Zet in op je talenten (en op die van je medewerkers)

Focus vooral op je sterktes en op de sterktes van je medewerkers. Weten wat je graag doet en waar je goed in bent: daar begint het mee. Op basis van die inzichten kan je de juiste medewerkers samenbrengen in team(s) en kan je ze inzetten op de voor hen geknipte projecten. Door mensen te laten werken op de terreinen waar ze zich goed voelen, versterk je hun veerkracht en (zelf)vertrouwen in de job. Door samenwerking en het delen van kennis kan iedereen groeien en zich verder ontwikkelen in z’n job.

 

Een open, eerlijke bedrijfscultuur met ruimte voor feedback, en vooral oog voor elkaars kwaliteiten, bevordert de sfeer en houdt medewerkers gemotiveerd. Verlies hierbij zeker de structuur, planning en organisatie van je bureau niet uit het oog. Met een goeie strategische planning kan je efficiënter werken en creëer je meer vrijheid om te focussen op ieders sterktes. In de Archipreneur-workshop ‘Planning & organisatie’ geeft ondernemerscoach Kaatje Spapen van GRONDWERK coaching & community je de nodige tools om hiermee aan de slag te gaan.

Leer bij van collega's en experts tijdens NAV-workshops. Je gaat naar huis met direct toepasbare tips en tricks.

4. School jezelf voortdurend bij

Een tijd van recessie is vaak ook een tijd van innovatie. Uitdagingen bieden kansen en die kan je als architect(enbureau) maar beter grijpen. Door jezelf voortdurend bij te scholen blijf je op de hoogte van de nieuwste technieken, maatschappelijke evoluties, regelgeving, …

 

Een van de grootste uitdagingen van deze tijd is de klimaatverandering. Hoe kan je als architect een rol spelen in het voorkomen van hitte-eilanden, overstromingen, waterschaarste, …? Welke nieuwe technieken vormen een duurzaam en betaalbaar alternatief? Op welke manier kunnen we ruimtelijke ordening klimaatrobuuster aanpakken? Hoe ziet de gezonde, veerkrachtige stad van de toekomst eruit? Architecten die een actieve rol opnemen in het beantwoorden van die vraagstukken, oplossingen zoeken en up-to-date blijven, bouwen aan een succesvol, veerkrachtig bureau.

 

Op www.nav.be/agenda vind je alle opleidingen die NAV de komende maanden organiseert voor architecten.