Het beroep van de architect

Klanten werven als startende architect? Zo pak je het aan!

9 augustus 2022

Je bent jong en je wil wat. Je eigen architectenbureau bijvoorbeeld. Maar hoe trek je die eerste klanten aan als je geen uitgebreide portfolio of lijst met referenties hebt? Met deze acht tips maak je meteen werk van pr en klantenwerving.

1. Praat over je plannen

Deel je voornemen om zelfstandig aan de slag te gaan en eigen projecten te realiseren met je stagemeester, collega’s, vrienden, familie … Hoe meer mensen er op de hoogte zijn van je plannen, hoe groter de kans is dat je door mond-tot-mondreclame een eerste project binnenhaalt.

 

2. Creatief communicatieplan op lange termijn

Maak werk van een doordachte communicatiestrategie. Bij voorkeur werk je een plan op de lange termijn uit. Een eigen website die je ontwerpvisie en identiteit uitademt, is een eerste grote stap. Maar ook een blog met je persoonlijke architectuurreizen of een nieuwsbrief over je designinteresses kan waardevol zijn om potentiële klanten aan te trekken. Denk na over creatieve manieren om op een regelmatige basis te communiceren met je doelgroep.

 

3. Haal het maximum uit sociale media

Aansluitend bij de vorige tip: vergeet de sociale media niet in je communicatiestrategie. Wil je graag starten op de particuliere markt? Dan is Instagram bijvoorbeeld een belangrijk platform, omdat heel wat particuliere (ver)bouwers er inspiratie zoeken. Post regelmatig, investeer in goed beeldmateriaal en durf je eigen persoonlijkheid te tonen in je foto’s en filmpjes. Zo bouw je een band op met je volgers en potentiële klanten. Ga op sociale media de interactie niet uit de weg en reageer dus ook op berichtjes van anderen. You reap what you sow…

Zoekeenarchitect.be

4. Maak je profiel aan op Zoekeenarchitect.be

Maak gebruik van de website zoekeenarchitect.be. Op die site verzamelt Netwerk Architecten Vlaanderen de projectreferenties en gegevens van ruim 2.500 architecten in Vlaanderen en Brussel. Dankzij de handige zoekfunctie vinden kandidaat-(ver)bouwers per provincie, functie en type project een geknipte architect.

 

5. Neem deel aan Renovatiedag en/of Mijn Thuis Op Maat

Maakte je van je eigen huis je visitekaartje of kon je al een eerste project realiseren? Neem dan deel aan openhuizeninitiatieven, zoals de Renovatiedag of Mijn Thuis Op Maat, om je project in de kijker te plaatsen en potentiële klanten te ontmoeten. Geef een persoonlijke rondleiding en wijs de bezoekers op de details, de bijzondere ingrepen en de creatieve kneepjes van het vak waarmee jij het verschil maakt.

Renovatiedag

6. Denk als een journalist

In weekendbijlages van kranten en (woon)magazines prijken vaak mooie verbouwingen of interessante nieuwbouwprojecten. En waarom zou jouw eerste realisatie daar geen plaatsje verdienen? Trek je stoute schoenen aan en neem contact op met de redactie om je project voor te stellen. Mail niet in het wilde weg, maar stuur gericht een e-mail naar de verantwoordelijke van de rubriek waarin jij graag een feature wil en laat blijken dat je het magazine of de krant écht kent.

 

Geen idee bij wie je terechtkunt? Bel dan even naar het algemene nummer van de redactie en vraag het na. Met een persoonlijke, gerichte aanpak heb je sowieso een voetje voor. Denk bij de voorstelling van jouw project als een journalist en zet de nieuwswaarde in de verf. Prikkel de nieuwsgierigheid met mooie foto’s, zowel van de bouw als het interieur.

 

7. Leer van je grote voorbeelden…

Volg je grote voorbeelden of inspirerende collega’s in architectuur. Kijk hoe hun website opgebouwd is, check hun sociale media, blog, nieuwsbrief, … Uiteraard doe je geen copy-paste van hun communicatiestrategie, maar het kan wel leerrijk zijn om als beginnende architect naar meer ervaren collega’s te kijken. Durf ook advies en tips te vragen wanneer je op een netwerkevent of infosessie aan de praat geraakt met collega’s. Het verruimt je blik en helpt je om extra opportuniteiten te zien.

 

8. Maar blijf trouw aan jezelf

 Maar blijf uiteindelijk vooral trouw aan jezelf en je eigen ontwerpvisie. Authenticiteit in je merkidentiteit als zelfstandig architect – en in alle communicatie – loont op de lange termijn. Staat je branding nog niet 100% op punt, dan is de Archipreneur-opleiding ‘marketing & branding’ iets voor jou. In die workshop leer je haarscherp te formuleren waar jij als architect voor staat en ga je ook na hoe je de voor jou ideale klant aantrekt.

Nuttige links
Afgestudeerdalsarchitect.be

Een overzicht van je rechten, plichten en mogelijkheden als afgestudeerd architect.