Interview

“De verandering in mindset van creatieveling naar ondernemer is zo waardevol”

Emilie Lachaert • 29 augustus 2022

Ingenieur-architecte Evy Waegeneire, zaakvoerster van NONA architectuur, volgde de archipreneursessies ‘Planning & organisatie’ en ‘Branding & marketing’. Welke inzichten haalde ze uit de sessies? En op welke manier implementeerde ze die in haar business? NAV was benieuwd en trok naar het bruisende Molenbeek voor een rondje (h)eerlijke feedback bij NONA architectuur.

Ir. architecte Evy Waegeneire van NONA architectuur

Wat was jouw motivatie om je in te schrijven voor de archipreneursessies?  

Ir. architecte Evy Waegeneire: “NONA architectuur bestaat sinds 2018 en we zijn vlug gegroeid als bureau. Ik begon als eenmanszaak, ondertussen zijn we met vier medewerkers. Als architect krijg je nooit de opleiding om een onderneming te runnen. De archipreneursessies leken me de uitgelezen kans om gecoacht te worden en om de ervaringen van andere architecten te horen.” 

 

“Ik had ook concrete vragen. Maken wij als architectenbureau op de meest efficiënte manier planningen? Hoe kunnen we de financiële kant optimaliseren? Een van de eerste zaken die uit het rondetafelgesprek tijdens de workshop van Kaatje Spapen naar voor kwam was: de schroom van vele architecten om een correcte prijs te rekenen. Architecten cijferen zich weg, voelen zich vaak meer creatieveling dan ondernemer. Maar het is niet omdat wij een creatief beroep zijn dat wij geen onderneming mogen leiden. Die verandering in mindset haalde ik uit de workshops: heel waardevol!” 

“Het is niet omdat we een creatief beroep zijn, dat we geen onderneming zijn” 

Eerste hulp bij een groeiend bureau 

Wat waren de belangrijkste uitdagingen waar je mee worstelde in je architectuurpraktijk?  

“Voornamelijk de schaal vergroten van eenmanszaak - en dus enkel met jezelf rekening houden - naar het aansturen van een team, planningen en prognoses maken voor de gehele onderneming, … en tegelijk zelf het overzicht niet verliezen. Loslaten was/is hierbij eveneens niet altijd eenvoudig. (lacht) Verder zocht ik antwoorden om bepaalde processen te optimaliseren: wat geef je uit handen en waar kan je tijd besparen en efficiënter zijn, zodat je niet enkel ondernemer bent maar ook echt ontwerper kan blijven?”  

 

Een moeilijke evenwichtsoefening omdat je zowel creatief als architect wil blijven werken en ontwerpen, maar tegelijk alle managementtaken op jou neemt? 

“Ja, en het is handiger om het ontwerpen uit te besteden. Dat is wat iedere medewerker geleerd heeft op school en (in eerste instantie) graag wil doen. Planningen en financiële prognoses maken: dat zijn vaardigheden die je als architect niet leert op school. Als ondernemer moet je daarnaast de lijnen van je bureau uitzetten. Dankzij de archipreneursessies maakte ik op dat vlak grote sprongen vooruit. Vroeger zou ik de term ‘ondernemer’ nooit in de mond genomen hebben. NONA Architectuur wil een creatief bureau zijn dat bouwheren inspireert en samen met hen een creatief traject wil aangaan. Maar uiteindelijk is het ook serious business: het project dient gerealiseerd te worden, wat heel wat verantwoordelijkheden met zich meebrengt. Er moeten planningen gehaald worden, budgetten, zowel naar de bouwheer toe als binnen de onderneming. Ondernemen betekent guidelines uitzetten, en niet enkel op creatief vlak.” 

Bepaal je eigen agenda  

Wat vond je de meest waardevolle learning uit de workshops planning & organisatie?  

“Dat ik mijn agenda zélf bepaal, en dat ik die dus niet laat overspoelen door anderen. Een heel concrete learning was om mijn e-mails maar één maal per dag te checken. Vroeger trok ik om 8u naar kantoor om, voordat mijn medewerkers arriveerden, alle e-mails af te handelen. Nu lees ik mijn e-mails één keer per dag, in de late namiddag.”  

 

“Het geeft me rust dat ik ’s ochtends kan starten met mijn prioriteiten en taken van de dag. In mijn agenda staat nu duidelijk tijd gereserveerd voor pauzes, tijd voor afspraken, focustijd, … Ik prop niet langer elk gaatje vol. Vroeger werd mijn dag geleid door de e-mails en vragen van anderen, nu bepaal ik zelf mijn dag. Natuurlijk lukt dit niet iedere dag. Maar de mindset is er.” 

Zet je identiteit en visie op scherp 

En wat onthoud je vooral uit de workshops branding & marketing

“Branding & marketing was voor ons geen bekend terrein. Natuurlijk streefden we naar een voor ons esthetisch aangename website en sociale media. Maar uiteraard gaat het om veel meer. De cursus vertrok vanuit cruciale vragen: waarvoor staan we als bureau? Hoe ziet de buitenwereld ons? Welke soort projecten willen we aantrekken? Wat willen wij verdienen? Wat willen we uitstralen? Wat zijn de pijlers van ons bureau?” 

 

“Na de workshops gingen we als team twee lange, boeiende voormiddagen met die vragen aan de slag. Nu hebben we een klare kijk op onze identiteit en kunnen we dus beter nagaan of potentiële projecten passen in ons bureau en waarom sommige projecten botsen met onze ideologie.” 

 

“Toen ik NONA architectuur startte, had ik wel een visie en die trachtte ik over te brengen op de medewerkers. Maar dankzij de brainstorm is onze visie duidelijker afgelijnd en staan alle neuzen in dezelfde richting. Bovendien vond ik de brainstorm waardevol om een betere kijk te krijgen op de ideeën van de medewerkers en vertelde ik hun verhalen die zij dan opnieuw inspirerend of waardevol vonden. Ik ben de zaakvoerder bij NONA, maar wens wel een horizontale structuur door te voeren en wil dus iedereen betrekken. We zaten als bureau al snel op één lijn. We hebben er enorm van genoten om als team creatief te kunnen brainstormen”  

 

Jullie stelden zo de merkidentiteit van NONA architectuur op scherp. Ging je nadien aan de slag met de inzichten voor de marketing en communicatie? 

“We gebruiken de kennis al om opdrachten te filteren en het vormt een richtlijn bij de items die we in de kijker zetten op onze sociale media. Maar de echte vertaalslag moeten we nog maken in alle communicatie en marketing.” 

“Als ondernemer moet je de lijnen van je bureau uitzetten. Dankzij de archipreneursessies maakte ik op dat vlak grote sprongen vooruit” 

“Dankzij de brainstorm is onze visie als bureau duidelijk afgelijnd en staan alle neuzen in dezelfde richting.”

Je bent nu ingeschreven voor de volgende archipreneursessie over prijszetting. Wat triggerde jou bij die opleiding? 

“Het is het thema waarover nog steeds vragen of taboe bestaat. Uitzonderlijk gaan gesprekken over loon of wat een onderneming verdient. Er is de norm van de Orde van Architecten, maar is die niet achterhaald? Hoe moet je je prijs zetten? Hoe communiceer je erover met een klant? Vaak lijkt een cijfer op papier abstract, weet de bouwheer niet wat die ervoor krijgt.” 

 

“Ik hoop om er open met de collega’s te kunnen over babbelen en om bruikbare tips te krijgen. Een offerte voorstellen aan een potentiële opdrachtgever vind ik nog steeds niet eenvoudig. Al lukt dat de laatste tijd wel beter, onder meer omdat onze nacalculaties een handige tool zijn om voor toekomstige projecten de prijs te bepalen en potentiële opdrachtgevers te informeren wat ze hiervoor in de plaats krijgen. Ik weet nog niet wat ik zal leren uit de sessie. Maar het is bij NAV, voor zover ik weet, de allereerste keer in de 12 jaar dat ik werk als architecte dat er een sessie is over prijssetting. Benieuwd!” 

Gerichte toekomstplannen 

Waar wil je in de toekomst met NONA architectuur vooral op inzetten?  

“Van bij de start kozen we om maximaal in te zetten op renovatie en dat willen we graag blijven doen. Intussen bouwden we daar heel wat expertise in op. Bovendien geloven we sterk in het belang van renovatie en reconversie in de stedelijke context. Er is al zoveel bebouwd patrimonium. Wij denken graag na over het behoud en de renovatie van dit bestaande patrimonium en over nieuwe invullingen hiervan.” 

 

“Met onze architectuur willen we bijdragen aan de maatschappij. Ons portfolio bevat renovaties van eengezinswoningen, meergezinswoningen, cohousingprojecten in de stad evenals bijvoorbeeld de reconversie van een weefatelier tot dansschool. Aan al deze projecten wordt gewerkt met oog voor zowel de historische context als de ecologische voetafdruk, hergebruik en circulariteit. We houden ervan om het bestaande op te waarderen en daar telkens een nieuwe laag aan toe te voegen. Daarnaast willen we de eindgebruiker gelukkig maken door projecten te maken waarin licht en ruimte de hoofdrol spelen, telkens met een speelse toets. En dit terwijl we mee nadenken over antwoorden op uitdagingen waar we vandaag als maatschappij voor staan.” 

Evy's belangrijkste learnings op een rij:

  1. Bepaal zelf je agenda en plan focustijd, tijd voor afspraken en pauzes in. 

  2. Open je mailbox één keer per dag op een vast moment. 

  3. Houd een brainstorm met je team over de identiteit en visie van je bureau. 

  4. Gebruik je visie en merkidentiteit om na te gaan of je een project al dan niet aanneemt. 

  5. Zet als bedrijfsleider de guidelines uit voor je bureau, en niet enkel op creatief vlak.