belangenbehartiging

Open brief aan Beobank: ‘Luister ik naar mijn architect of naar mijn budget?’

Steven Lannoo • 21 maart 2023

NAV schreef een open brief aan Beobank over de reclame 'Luister ik naar mijn architect of naar mijn budget?' en nodigt Beobank en Febelfin, de Belgische Federatie van de Financiële Sector, uit om in gesprek te gaan.

Credits: Silvie Bonne fotografie

Beste Beobank, 

 

‘Luister ik naar mijn architect of naar mijn budget?’  

 

Zo luidt uw slogan die nu voortdurend op de radio te horen is. En de vraag snijdt telkens in onze ziel. Want terwijl architecten met de handen in het haar zitten door de stijgende bouwkosten, voortdurend kostenramingen bijsturen en ontwerpen moeten aanpassen op zoek naar creatieve, budgetvriendelijke alternatieven, zet u als bank in op goedkope framing van onze beroepsgroep

 

Dat smaakt zuur. Daarom stellen we het graag glashelder voor u én uw klanten: (ver)bouwplannen? Luister eerst én vooral naar een architect! Want architecten vertalen uw lijstje van woon/werk/gebruikerswensen en -noden als geen ander in een uitgekiend ontwerp met bijbehorend, realistisch kostenplaatje.  Ze gaan in gesprek met opdrachtgevers en geven eerlijk aan wat de mogelijkheden zijn binnen het beschikbare budget. Bovendien kennen ze de bouwsector door en door en zijn ze de beste gidsen in de huidige uitdagende tijd van dure bouwmaterialen en stijgende rentes.  

 

Architecten weten ook wat de juiste volgorde bij de werken is en welke kost er aan elke stap vasthangt. Neem nu het voorbeeld van een renovatie. Omdat architecten een renovatiemasterplan uitwerken en de werken gefaseerd aanpakken, zien ze meteen waar ingrepen elkaar raken en hoe de puzzel in elkaar past. Zo worden onnodige kosten en lock-ins vermeden. Architecten bekijken het project op de lange termijn en zoeken duurzame oplossingen. 

 

En we durven nog een stap verder gaan: ook bij koopplannen luisteren uw klanten het best eerst naar een architect. De meeste huizen die vandaag op de markt staan, moeten in de komende jaren grondig worden aangepakt. Zowel energetisch, als wat leefcomfort betreft. Een gezin dat te weinig budget voorzien heeft voor die renovatie, brengt zichzelf – maar potentieel ook de bank – in de problemen.  

 

Beste Beobank, in plaats van elkaar als tegenstanders te zien, zouden we elkaar misschien beter helpen. De inzichten van architecten zijn van cruciaal belang om gezinnen te helpen het juiste budget voor koop en renovatie te bepalen. En die informatie hebben banken zoals u nodig om de afbetalingscapaciteit en de waarde van de hypotheek correct te kunnen inschatten. 

 

Indien u, in tegenstelling tot wat de reclame suggereert, toch bereid zou zijn om naar architecten te luisteren, dan komen we dat graag wat nader toelichten. 

 

Met vriendelijke groeten,  

 

Steven Lannoo, directeur van Netwerk Architecten Vlaanderen 

Reactie van Beobank

Intussen kregen we een reactie van Beobank op onze open brief waarin Beobank stelt dat "de doelstelling van deze campagne uiteraard niet het bekritiseren van architecten is of het opwekken van negatieve gevoelens bij hen. Integendeel, met deze reclamespot willen we benadrukken dat we een echte partner zijn voor onze klanten."

 

Beobank liet ook weten dat ze in contact staan met de Orde van Architecten en dat ze in de komende periode een gesprek zullen aangaan. Ook NAV en Febelfin worden hierbij betrokken. We houden je op de hoogte van het vervolg.