Belgi├ź is qua oppervlakte een klein land met sterk geaderde auto(snel)wegen. Het treinverkeer kent sinds de laatste decennia belangrijke uitbreidingen (cfr. hogesnelheidstrein) en ook het luchtverkeer met de bijhorende geluidsproblematiek neemt toe. We hebben ook sterk ge├»ndustrialiseerde zones nabij woongebieden. Het valt dan ook niet te verwonderen dat geluidshinder ten gevolge van buitenlawaai steeds meer en meer een belangrijker aandachtspunt geworden is.

De stoorbronnen zijn dan ook meestal laagfrequente bronnen, die moeilijker geweerd kunnen worden op akoestisch vlak, zeker als men denkt dat de meeste architecten opteren voor grote glasoppervlakten in hun ontwerpen. Het combineren van bouwfysische, ruimtelijke en esthetische vereisten is daarom geen sinecure.
Dit artikel is exclusief voor NAV-leden. Verder lezen?

Al NAV-lid? U kan hieronder inloggen en het artikel verder lezen.
Nog geen lid? Via onderstaande link kan u lid worden, zo krijgt u toegang tot het volledige NAV-kennisnet.



Hebt u nog vragen? Dan kunt u ons steeds contacteren op 02 212 26 99 of via info@nav.be.