Helpdesk

Tijdelijke samenwerkingen van architecten

Bij vroegere projecten heb ik steeds als ik samenwerkte met andere zelfstandige collea’s beide het contract naar de bouwheer ondertekend. Nadien factureerde steeds één iemand naar de bouwheer en werd er nadien onderling een factuur opgesteld. De projectverzekering stond op beide namen. Nu, bij aanvraag van een nieuwe verzekering, wist de verzekering mij te vertellen dat deze samenwerkingsvorm niet meer kan met de nieuwe vennootschapswet. Zij stellen een maatschap voor. Na contact met mijn boekhouder te hebben lijkt dit mij omslachtig (eigen BTW nummer, kwartaal aangifte BTW,…) Het is vooral de kwartaalaangifte die het omslachtig maakt. Is een maatschap verplicht? Wat is de eenvoudigste vorm van samenwerken om met drie collega’s één project aan te nemen?


Dit artikel is exclusief voor NAV-leden. Verder lezen?

Al NAV-lid? U kan hieronder inloggen en het artikel verder lezen.
Nog geen lid? Via onderstaande link kan u lid worden, zo krijgt u toegang tot het volledige NAV-kennisnet.



Hebt u nog vragen? Dan kunt u ons steeds contacteren op 02 669 22 80 of via info@nav.be.



 

faq

Helpdesk

Een vraag? Ons netwerk van specialisten helpt u graag verder!

Projecten

Kennisopbouw en -verspreiding rond specifieke thema's

Dossiers

Collectieve belangenbehartiging voor meer armslag

Downloads

Consulteer onze handige pockets en billboards, syllabi en presentaties van opleidingen. Blader in NAV News en Dimension.