Gemiddeld nemen architectuurbureaus slechts één minuut de tijd om een portfolio door te bladeren. Meteen een goede indruk wekken is dus cruciaal. In eerste instantie moet je je daarom afvragen wie je doelpubliek is. Hoewel je je portfolio niet elke keer volledig moet aanpassen, zijn lichte wijzigingen per kantoor een must. Zo kan je je portfolio iets beter afstemmen op de visie en filosofie van het bureau, zonder hun stijl volledig te kopiëren. Tegelijk is het bijzonder belangrijk om origineel uit de hoek te komen, en je eigen persoonlijkheid te laten zien. Integreer daarom enkele projecten die een nieuw perspectief bieden aan de firma. Zolang die goed gefundeerd zijn, zullen ze zeker de interesse opwekken. Daarnaast is het belangrijk om te tonen dat je begrijpt wat er van jou verwacht zal worden, en dat je een frisse, innovatieve kijk hebt op de wereld van design en architectuur.
Less is more
Doordat een portfolio in eerste instantie slechts heel kort bekeken wordt, maak je het beter niet té lang. Het is zelfs goed om meteen to the point te komen. Of zoals het beroemde citaat luidt: less is more. Als je je portfolio toch langer wil maken, zorg er dan voor dat je meest tot de verbeelding sprekende projecten eerst aan bod komen. Ook eindigen doe je best met een topper. Maak sowieso een strenge selectie. Het is beter om vijf topprojecten te tonen dan tien middelmatige. Bovendien bewijs je hiermee dat je je eigen werk met een kritische blik kan bekijken, wat door veel bureaus als een bijzonder waardevolle eigenschap wordt gezien. Als je een overzicht wil maken van de voorbije jaren, beperk je dan tot de laatste vijf jaar.
Ook inhoudelijk houd je je portfolio best zo eenvoudig mogelijk. Beperk de hoeveelheid tekst, laat de beelden ademen, werk met een neutrale achtergrond en wees niet bang van witruimte. Het hoofddoel van het portfolio is om de lezer op korte tijd een adequaat beeld van jouw persoonlijkheid en kunnen te schetsen. Maak duidelijk wie je bent, waarom je iets doet en wat jou anders maakt. Voeg zeker voldoende persoonlijke informatie toe aan je portfolio. Als je goed kan tekenen, schrijven of fotograferen, aarzel dan niet om dat te tonen. Het geeft inzicht in wie je bent, en maakt je portfolio boeiender. Ook een originele portretfoto kan hierbij helpen.
Beeld en tekst zijn één
Nog een must voor een portfolio dat bijblijft, is een makkelijk leesbare en aantrekkelijke lay-out. Kies voor één duidelijke stijl, en trek die consequent door. Dit maakt of kraakt een portfolio. Net als in de architectuur tilt het gebruik van marges, structuur, proportie en esthetiek een portfolio naar een hoger niveau. Beperk je tot maximaal twee à drie fonts, zodat je voldoende consistentie en orde behoudt. De tekst mag de aandacht niet afleiden van het beeld. De beelden moeten kunnen ademen. Niet alleen wat op de beelden staat, maar ook de manier waarop ze gekadreerd zijn of het gebruik van de juiste kleuren is van belang. Als materiaalgebruik en tactiliteit belangrijk zijn in je werk, toon dan zeker ook details.
Per project omschrijf je het algemene idee, en geef je enkele inzichten in de designuitdaging, het proces en de finale oplossing. In plaats van pure tekst kun je ook pictogrammen gebruiken. Hoe minder mensen moeten lezen om het concept te begrijpen, hoe beter. Vermijd een lange, analytische uitleg bij elk beeld, maar werk met korte onderschriften die de intenties van het designproces uitdrukken. Belangrijker dan het volledige technische proces tot in het detail uit te leggen is het om een poëtisch concept duidelijk te maken. Zorg ervoor dat er geen spellings- of grammaticafouten in de tekst gaan. Gebruik daarom een spellingcorrector of – nog beter – laat je teksten nalezen. Als je academische of theoretische projecten hebt verwezenlijkt, aarzel dan niet om die ook op te nemen. Deze projecten tonen vaak analytische kwaliteiten en fundamentele kennis, die nodig is in de praktijk. Tegelijk wint onderzoek binnen architectuur sterk aan belang.
Hoewel je curriculum vitae minder belangrijk is dan je projecten en beelden, formuleer je de informatie ook hier best zo helder mogelijk. Aspecten zoals je woonplaats, de software die je gebruikt, je opleiding, eventuele werkervaring en – vooral! – de talen die je spreekt, moeten zeker een plaatsje krijgen. Extra aanbevelingsbrieven zijn geen must.
In de video hieronder vind je nog veel meer tips en enkele concrete voorbeelden.
Online, als pdf of geprint?
Hoewel een online architectuurportfolio de meest logische keuze lijkt en je er meer mensen mee kan bereiken, prefereren de meeste bureaus een pdf. Die werkt op elk toestel, is offline te raadplegen en je kunt er meer je eigen grafische identiteit in kwijt. Bovendien ben je zeker dat die identiteit perfect bewaard wordt. Zorg er alleen voor dat de pdf niet té groot is (liefst 5 MB, maximaal 15 MB), zodat hij makkelijk per e-mail te verzenden is. En de mensen van het kantoor de pdf zeker bewaren.
Ook geprinte portfolio’s raken minder snel verloren. Bovendien laten ze een sterkere visuele indruk na. Tegelijk hangt er een steviger prijskaartje aan vast, en is het minder makkelijk om ze up-to-date te houden.
Afhankelijk van de gekozen drager kies je een bepaalde manier van verzenden. Bij een geprinte versie kun je je portfolio gewoon met de post opsturen, of meteen een korte afspraak inboeken, zodat je het kort kan toelichten. Dat persoonlijke contact versterkt meteen de indruk die het kantoor van jou heeft, waardoor jouw profiel langer in hun geheugen zal blijven hangen.
Als je voor een digitale drager kiest, dan kun je in de begeleidende e-mail een visuele teaser voorzien die de bestemmeling aanzet om door te klikken naar je online portfolio. Bij een pdf schrijf je het best een korte, aantrekkelijke begeleidende tekst die al een deel van je persoonlijkheid onthult en zin geeft om jouw universum verder te ontdekken. Het belangrijkste is dat je potentiële werkgevers triggert om je universum verder te ontdekken. Als je niet meteen een antwoord krijgt, stuur dan een opvolgmail.
Last but not least: wees altijd eerlijk en overdrijf je rol in teamprojecten niet. Architectuur is altijd teamwerk, waardoor het belangrijk is om enerzijds je persoonlijkheid en anderzijds je capaciteiten als teamplayer te tonen. Een goede architect combineert kennis, ervaring uit het dagelijkse leven en een boeiende persoonlijkheid.
P.S. Zie je het groots en wil je een onvergetelijke indruk maken? Check dan zeker onderstaande video.
Elien Haentjens
Freelance journalist